Vem attackerade vem i Agendas partiledardebatt?

Alldeles nyss gick Agendas stora partiledardebatt av stapeln. Jag anlade ett statistiskt perspektiv på debatten, och försökte räkna hur många gånger de olika partiledarna attackerade varandra. Som ”attack” räknade jag en kritisk fråga, en gliring, ett påhopp, en kritik eller ifrågasättande av den andre partiledaren eller dennes partis politik. Det vill säga, all kritik där det gick att urskilja en enskild mottagare. Kritik mot regeringen eller oppositionen i stort räknades alltså inte, och den utgjorde ju självklart en stor del av debatten.

När det kom flera påhopp på en gång räknade jag det ändå bara som en attack. Detta för att undvika att påverkas av retorik, då samma fråga kan upprepas flera gånger.

Datainsamlingen gjorde jag själv med block och penna i realtid, så det finns självklart en viss osäkerhet i beräkningarna. Kanske borde något tal vara högre och något lägre – jag la ut en version på Twitter direkt efter debatten och i hastigheten missade jag då att i diagrammet skriva in fyra attacker från Jimmie Åkesson på Fredrik Reinfeldt. Jag ber om ursäkt för detta, men den här versionen ska vara korrekt. Man kan också ifrågasätta metoden som helhet, men jag hoppas ändå att det ska ge en viss bild av hur debatten gick.

I diagrammet nedan har varje partiledare en egen rad. Procenttalen visar hur stor del av partiledarens attacker som riktades mot en viss motståndare. Till exempel riktade Jonas Sjöstedt enligt mina beräkningar 4 av 10 attacker mot Göran Hägglund, vilket alltså ger 40 procent. Cellerna är rödare ju högre värdet är.

Vem attackerade vem i Agendas partiledardebatt?

Vem attackerade vem i Agendas partiledardebatt?

Vad kan vi då se i diagrammet? Några saker som jag la märke till:

  • Fredrik Reinfeldt riktade nästan all sin kritik mot Stefan Löfven.
  • Stefan Löfven fokuserade på samma sätt sin kritik mot Fredrik Reinfeldt, om än inte i lika hög grad.
  • Löfven var dessutom den enda från oppositionen som gick till hårt angrepp mot statsministern.
  • Jag noterade inga attacker inom blocken. Allianspartiledarna refererade till varandra i positiva ordalag några gånger, annars var allt fokuserat på motståndarsidan.
  • Åsa Romson fokuserade vad jag märkte all kritik på Jan Björklund och Annie Lööf.
  • Jimmie Åkesson förhöll sig tämligen neutral, och kritiserade både till vänster och höger. Det var inte heller så många andra som attackerade honom.
  • Göran Hägglund kom inte särskilt väl ut, i bemärkelsen att det bara var Jonas Sjöstedt som aktivt angrep honom. För ett parti med låga opinionssiffror skulle jag tro att kritik är att föredra framför ingen uppmärksamhet alls.

Jag försökte också räkna hur många gånger varje partiledare fick (eller tog) ordet, det vill säga då de fick möjlighet att tala en hel mening utan att någon annan talade samtidigt. Det hade naturligtvis varit önskvärt att mäta hur länge de pratade, men det var för svårt hemma i tv-soffan.

Hur många gånger fick partiledarna ordet i debatten?

Hur många gånger fick partiledarna ordet i debatten?

Stefan Löfven och Fredrik Reinfeldt fick mest utrymme, vilket tillsammans med det faktum att de fokuserade sin kritik på varandra förstärker karaktären av debatten som en statsministerdebatt dem emellan. Jimmie Åkesson fick inte mycket tid under första halvan, men kom tillbaka under andra halvan av debatten.

Som sagt, ingen metod är perfekt, men detta kan kanske vara något att utveckla. Kanske kan vi se om karaktären på debatterna förändrar sig innan valet?

3 tankar om “Vem attackerade vem i Agendas partiledardebatt?

    • Fast diagrammet visar ju att han fick ordet ungefär lika många gånger som de andra partiledarna, förutom Löfven och Reinfeldt (som tillsammans ändå har närmare hälften av mandaten i riksdagen)?

      • Möjligt att han fick ordet ”rätt” antal gånger. Men glöm inte bort att när han får ordet och i vilket ämne och hur ofta avgörs relativt mycket av programledarna. Jag är rätt övertygad om att SVT har personer som sitter och för statistik på sådant, och att programledarna fick den informationen i halvtid. Det sista SVT ville göra var att göra som resten av massmedia och peka ut dem som svarta fåret genom att inte låta dem komma till tals.

Kommentera