Vem tittar på Mello?

Imorgon lördag 9 mars sänds finalen av 2013 års svenska Melodifestival. Melodifestivalen är en av de sällsynta årligen återkommande ritualer där en majoritet av befolkningen engagerar sig. SOM-institutets undersökning från 2011 av ritualer, högtider och manifestationer visar att andelen svenskar mellan 16-85 år som uppger att de tittade på finalen i Melodifestivalen är 53 procent; ungefär lika många som tänt ljus vid någons grav i samband med alla helgons dag (51 procent). I vår lista av årligen återkommande ritualer, högtider och manifestationer är det bara firande av midsommar (86 procent) och den egna födelsedagen (86 procent) som är mer frekvent.

ritualer

En fördjupad multivariat analys visar att sannolikheten att titta på finalen i Melodifestivalen är klart större bland kvinnor än bland män (hela +14 procentenheter). Resultaten visar att det är de personer som exponerar sig mycket för medier, framför allt tv-tittande, som väljer att titta på finalen, vilket ju inte är så konstigt. Att bo i en stad eller större tätort ger också en signifikant förhöjd Mellotittarsannolikhet (+6 procentenheter) under kontroll för andra faktorer (kanske är det en effekt av delfinalernas lokalitet). Medan många av de andra ritualerna följer tydliga ålders-, utbildnings- och klassamband saknas sådana när det gäller Melodifestivalen. Ett klasslöst massevent för starkt medieexponerade kvinnor i medelstora städer i alla åldrar?

mello

Det finns vissa skillnader mellan olika grupper av partisympatisörer när det gäller exponering för Melodifestivalen, enligt SOM-undersökningen 2011. De flitigaste Mellotittarna återfinns bland Centerpartiets och Folkpartiets sympatisörer (67 respektive 62 procent), medan tittandet är lägre bland Vänsterpartiets, Sverigedemokraternas och Miljöpartiets sympatisörer (45, 45 respektive 49). För att förklara skillnaderna krävs ytterligare elaboreringar av samband mellan sakfrågeåsikter, attityder och värderingar å ena sidan och exponering för Melodifestivalen å den andra.

Melloxpartisympati2011

Om du är sugen på att fördjupa analyserna av svenskarnas ritualer, högtider och manifestationer har du som är student eller forskare möjlighet att göra det. Från och med den 31 mars 2013 är SOM-undersökningen 2011 fritt tillgänglig för utbildning och forskning vid landets högskolor och universitet. Du kan beställa data från Svensk Nationell Datatjänst genom att fylla i deras elektroniska formulär (www.snd.gu.se).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s