En politolog jubilerar

Idag fyller en av de flitigaste skribenterna på bloggen, Gissur Erlingsson, 40 år. För oss övriga skribenter på bloggen är det en ynnest att få samarbeta med Gissur som är en av landets mest kreativa och produktiva statsvetare vars forskningsproduktion verkligen förtjänar att uppmärksammas. Gissurs forskning spänner över en rad områden och den som tar sig an hans böcker och artiklar kommer att lära sig mycket om hur modern politik och demokrati fungerar. Gissur är flitigt aktiv både i den svenska offentliga debatten och det internationella forskarsamhället. Han är en av allt för få statsvetare som är ett självklart inslag både i Almedalen och på amerikanska statsvetenskapliga konferenser.

Gissur disputerade 2005 på en avhandling om varför nya partier bildas, ett ämne som han nyligen återvänt till här på bloggen. Dessförinnan hade han hunnit forska om bland annat kommundelningar och medborgerligt engagemang. Efter disputationen ägnade Gissur framförallt sig åt forskning om korruption i svenska kommuner, något han uppmärksammade innan frågan skulle visa sig att bli sprängstoff i medierna. Hans forskning har också, bland annat, berört politiska partier, hur den lokala demokratin bör organiseras, villkoren för förtroendevalda, hur  Sverigedemokraternas och Piratpartiets framgångar kan förklaras, och mycket annat. Signifikativt för Gissurs forskningsproduktion är att man ofta finner kreativa tankegångar, en oräddhet för att ta sig an obekväma frågor och infallsrika kopplingar mellan spelteoretiska analyser och avancerade forskningsmetoder.

Mitt eget första möte med Gissur skedde våren 2001. Jag lästa b-kursen i statsvetenskap i Lund och Gissur var doktorand på institutionen. Min handledare på b-uppsatsen föreslog att jag skulle fråga Gissur till råds angående mitt uppsatsämne. Sagt och gjort knackade jag på hans dörr och fem minuter senare hade han, samtidigt som han tog på sig sina ytterkläder och packade sin väska, vänligt men bestämt förklarat att min uppsatsidé nog inte var så lyckad och försett mig med en ny spetsigare problemformulering och en diger lista med böcker jag borde läsa. Därefter tog det några år innan vi sågs igen. 2008 hade jag själv blivit doktorand och Gissur var för längesen disputerad då vi träffades på en konferens och han gav mig, som han alltid gör, uppmuntrande och sporrande kommentarer. Året därpå hörde han helt oförhappandes av sig och undrade om vi inte skulle skriva en artikel ihop, vilket mynnade ut i ett roligt, kreativt och problemfritt samarbete. Det blev inte en artikel utan istället en handfull publikationer om utmanarpartier (och Piratpartiet i synnerhet) och politiskt engagemang.

På Gissurs födelsedag vill jag särskilt slå ett slag för och rekommendera några höjdpunkter i hans produktion som bör vara obligatorisk läsning för den som är politiskt intresserad: artikeln ”Anti-Immigrant Parties, Local Presence and Electoral Success” (tillsammans med Karl Loxbo och Richard Öhrvall) där det analyseras hur lokal närvaro och organisering påverkar Sverigedemokraternas framgångar, den fantastiska texten med Anders Sundell där de gör slarvsylta av oseriösa kommunrankningar, och artikeln ”The Eroding Effect of Corruption on System Support in Sweden” (tillsammans med Jonas Linde) där svenskars syn på korruption och dess effekter analyseras i jämförelse med andra nordiska länder.

Vi övriga skribenter på politologerna hurrar idag för Gnestas stolthet och ser med tillförsikt fram emot vad hans penna kommer att producera i framtiden!

Kommentera

