En praktisk grundkurs i statskonst

Jag är en entusiastisk anhängare av principen ”learning by doing”. Även om man kan läsa sig till det mesta är det mycket enklare att förstå varför saker sker när man själv står inför ett problem. Som statsvetare med intresse för statens historiska utveckling är detta något av ett dilemma. Jag har inte flera hundra år på mig, och ingen har heller velat låna ut sin stat till mina experiment.

Som tur är finns det substitut. Ett av mina absoluta favoritdatorspel är det svenskutvecklade Europa Universalis IV. Du väljer ett startdatum (tidigast 1444) och en stat och styr sedan den statens politiska, militära och ekonomiska utveckling fram till 1821. Målen sätter man själv, men naturligtvis vill man utöka sitt geopolitiska inflytande på ett eller annat sätt. Till exempel genom militära erövringar, kolonisation, eller genom att bygga upp en mäktig handelsflotta.

Ett vanligt konstaterande inom statsbyggnadslitteraturen är att ”War made the state”. På samma sätt som överlevnadsinstinkten ytterst driver djur och människor kämpar stater för att klara sig i den geopolitiska konkurrensen, vilket innebär att man måste rusta för krig. För att bygga upp en tekniskt framstående och numerärt stor armé och flotta behöver man intäkter. För att få intäkter behöver man beskattningsbart territorium eller handel. För att få territorium behöver man arméer, och så vidare. Att krig och risken för krig är den ultimata drivkraften för stater framstår som ganska självklart när du är ett tyskt småfurstendöme vid Rhenfloden och Frankrike samlar 80000 knektar vid gränsen.

screen-shot-2017-01-17-at-11-17-28

Det franska hotet mot mitt Burgundiska imperium är äntligen undanröjt.

Även lärdomar från litteraturen om internationella relationer blir påtagliga. Diplomati är en viktig del av spelet, och man förstår lätt varför historiska allianser fallit ut som de gjort när man själv ställs inför samma situationer. En användbar princip är till exempel att ”min fiendes fiende är min vän”. Om man själv är härskare i Frankrike är England ett ständigt påtagligt hot. Vem kan vara en bundsförvant mot dem? Skottland, naturligtvis. Skottarna är tillräckligt långt bort för att inte hota franska intressen, och ser till att engelsmännen ständigt måste hålla garden uppe i norr. Och även om man egentligen inte ger två lusidorer för skottarnas välbefinnande kan beskydd av dem ge en bra förevändning för att äntligen driva ut engelsmännen från Calais, till exempel.

På samma sätt är det naturligt att som fransk katolik stötta protestanterna i det trettioåriga kriget, för att förhindra att den tyskromerska kejsaren ska växa sig alltför stark. Varför inte till och med alliera sig med det muslimska osmanska imperiet, för att klämma åt tyskarna från öst och väst på samma gång? Kristenhetens enhet är i sammanhanget en bisak.

Jag tänker inte erkänna hur många timmar jag plöjt ner i spelet men kan avslöja att det är betydligt mer än vad jag lagt på att läsa Max Weber eller Perry Andersson. Men hur hade jag annars hunnit ena Storskandinavien, eller som tyskromersk kejsare kunnat kväsa reformationen en gång för alla? Jag rekommenderar Europa Universalis IV till alla som intresserar sig för statskonst, statens framväxt, europeisk historia eller internationella relationer.

3 thoughts on “En praktisk grundkurs i statskonst

  1. Provat Crusader kings 2? och Stelaris (Ut spelar sig visligen i Rymden men Geopolitik eller i det fallet galax poletik är ganska lik den som finns på jorden)

  2. En personlig favorit är Diplomacy, brädspelet alltså. Men hur användbart är det för att förstå ”statskonst, statens framväxt, europeisk historia eller internationella relationer”? Någon som vet?

Kommentera

