Spridningen av ”alternativa nyheter” i sociala medier runt valet 2018

Det här är ett gästinlägg av Linn Sandberg, doktorand vid Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.

***

Det svenska riksdagsvalet 2018 väckte stort internationellt intresse och i synnerhet uppmärksammades desinformation och automatiserade konton som spred politiska budskap på sociala medier. Dessa konton attackerade liberala partier och etablerad media samt utryckte stöd för Sverigedemokraterna och Alternativ för Sverige. De länkade även till sajter som Samhällsnytt och Fria Tider. Innehåll som får stor spridning via sociala media (automatiserat eller ej), blir synligt för användare och kan leda till uppfattningen att den här typen av innehåll är mer allmänt accepterat än vad det i verkligheten är. I vilken utsträckning sociala medier möjliggör för vissa typer av politiska vinklingar att få större synlighet är därför relevant att undersöka.

I en nyligen publicerad studie i Statsvetenskaplig tidskrift, har jag tillsammans med min kollega Karoline Ihlebæk undersökt engagemanget på Facebook kring innehåll från så kallade alternativa medier på högerkanten runt det svenska riksdagsvalet 2018. Datamaterialet baseras på SVT:s insamling av länkdelningar på Facebook i samband med deras framtagning av Facebook-kartan. Vi undersökte antalet länkar som delades från dessa sajter jämfört med traditionell nyhetsmedia och engagemanget kring dessa länkar samt vilka politiska frågor som engagerade. Vi studerade också innehållet i de länkarna från de alternativa högersajterna med högst engagemang för att närmare undersöka typ av innehåll och vinklingar som väckt störst uppmärksamhet.

Enligt Reuters digital news report 2018, utmärker sig Sverige med ett ovanligt brett utbud av välbesökta alternativa medier på högerkanten men nästan inga motsvarande vänsterorienterade sajter. Begreppet ”Right- wing alternative media” som vi använder oss av i studien syftar på sajter som positionerar sig själva som motståndare eller alternativ/korrektiv till etablerad media, de har ofta ett oklart förhållande till pressetik, drivs av semi- professionella aktörer med en mer eller mindre uttalad högerpopulistisk till högerextrem politisk agenda.

Av de nyheter som delades i Facebookgrupper under den aktuella tidsperioden, kunde vi se att 28 procent härrörde från alternativa högersajter (466 länkar) jämfört med traditionell riksmedia som SVT, DN och SvD (1214 länkar). Det totala engagemanget (kommentarer, delningar, likes och andra känslouttryck) kring länkdelningar var högst för traditionell media men likvärdigt sett utifrån engagemang per länkdelning. I genomsnitt fick länkar från alternativa högersajter 1352 engagemangspoäng jämfört med 1742 för traditionell nyhetsmedia. Det var större variation i graden av engagemang kring länkar delade från traditionell media och länken som väckte störst engagemang hade 31024 poäng jämfört med 9391 för den mest engagerande länken från en alternativ högersajt (se figuren nedan).

sandberg1

Engagemang kring länkdelningar från traditionell media och alternativa högersajter.

Invandring dominerade innehållet i länkar som delades från alternativa medier på högerkanten och invandring var också det ämne som engagerade i de länkar som väckte störst engagemang på Facebook. Utöver invandring låg fokus på politiskt vinklade nyheter kring brott, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna, dessa ämnen överlappade också varandra en hel del.

sandberg2.png

Rubrikerna på länkarna som väckte störst engagemang.

Sammanfattningsvis visade studien att alternativa nyhetssajter på högerkanten väckte stort engagemang på Facebook inför valet 2018, jämfört med traditionell nyhetsmedia. Vi kan dock inte veta i vilken utsträckning även detta engagemang rörde sig om automatiserade konton men oavsett så leder engagemang till ökad synlighet och potentiellt inflytande. I en svensk kontext är detta anmärkningsvärt då många av sajterna har kopplingar till extremhögern och de är fientligt inställda till traditionell media och regeringen. Det är således av vikt att studera vidare i vilken utsträckning Facebook möjliggör spridningen av den här typen av innehåll.

2 tankar om “Spridningen av ”alternativa nyheter” i sociala medier runt valet 2018

  1. ”Enligt Reuters digital news report 2018, utmärker sig Sverige med ett ovanligt brett utbud av välbesökta alternativa medier på högerkanten men nästan inga motsvarande vänsterorienterade sajter.”

    Vilkjet väl torde bero på att etablerade medier är så pass vänsterorienterade att en alternativ marknad saknas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s